Blog o książkach. Różne gatunki, różne kraje, różni autorzy.

czwartek, 30 października 2014

Myszy, miłość i Atlantyda

Ostatnio przeczytałam komiks z USA o Holokauście, polskie wiersze o miłości oraz węgierskie opowiadania z połowy XIX w.

Polska

Nie przepadam zazwyczaj za tematami romantycznymi i historiami o miłości. Po tomik (głownie) poezji o miłości sięgnęłam z zupełnie innych przyczyn, głównie dlatego, że była to jedna z nielicznych książek w wydaniu dwujęzycznym, polskim i angielskim, dostępnych w bibliotece.  

Treasury of Polish Love: Poems, Quotation & Proverbs na 125 stronach prezentuje twórczość ponad 40 polskich poetów na przestrzeni wieków, w tym Gabryelli, której wiersz cytowałam wcześniej. Przekrój autorów od Jana Kochanowskiego do Haliny Poświatowskiej.

Niespodziewanie dla siebie całość przeczytałam szybko. Nie zawsze podobał mi się wybór poetów czy wierszy. Ledwie kilka wierszy znałam wcześniej, jak Życzenie Stefana Witwickiego. W trochę innym świetle spojrzałam na klasyków znanych ze szkoły, mam ochotę zaznajomić się z twórczością kilku osób... Mam też parę zastrzeżeń do angielskiego tłumaczenia, ale może to "kwestia gustu". Polecam ten tomik nawet osobom, które nie przepadają zbytnio za poezją.

Moja opinia: 6/10.


Tytuł: Treasury of Polish Love: Poems, Quotations & Proverbs
Edycja i tłumaczenie: Mirosław Lipiński

Wydawnictwo: Hippocrene Books
Wydanie: Nowy Jork, 1995
ISBN: 0-7818-0297-0




USA



Maus. Opowieść ocalałego: I tu się zaczęły moje kłopoty to świetna kontynuacja pierwszej części komiksu - Mój ojciec krwawi historią. Opowiada historię Władka Szpigelmana, polskiego żyda, od czasów przybycia do Auschwitz-Birkenau w 1944 r. Teraźniejszość, problemy rodzinne są jeszcze bardziej obecne niż w części pierwszej.

Moja opinia: 10/10.

Tytuł: Maus. Opowieść ocalałego: I tu zaczęły się moje kłopoty (tom 2/2)
Autor: Art Spiegelman.

Wydawnictwo: POST
Wydanie: Kraków 2001

ISBN: 83-913578-7-2

Oryginalne wydanie:  1991



Węgry



Atlantyda, zaginiony ląd, fascynowała i fascynuje wielu. Wśród nich niewątpliwie był Maurycy Jokai, dziewiętnastowieczny węgierski pisarz, autor książki Atlantyda: historia zaginionej Oceanii (znanej także pod tytułem: Oceania: historia świata zaginionego). To właśnie wspomnienie tytułowej Atlantydy sprawiło, że sięgnęłam po tą książkę.

Książka zawiera dwie opowieści: "Atlantydę" i "Na biegunie północnym". Pierwsza opowiada historię Atlantydy, a tak naprawdę będącą kolejną wersją historii o Sodomie i Gomorze. Druga historia opowiada o próbach podbicia bieguna północnego i utopijnych wyobrażeniach autora o społeczeństwie tam zamieszkującym.

Czytanie pierwszej historii dosyć szybko mnie znudziło. Po pierwsze dlatego, że "to już było", po drugie dlatego, że nie bawi mnie wizja mordowania zwierząt i ludzi, bo miasto nie chciało zmienić religii i swoich obyczajów i czcić Jehowę.  Druga historia to utopijne mrzonki autora, któremu się nie podoba sytuacja w swoim kraju, więc buduje społeczeństwo idealne, cywilizację opartą na elektromagnetyzmie.

Jedyny plus tej książki, to mała ilość stron i w związku z tym szybkość czytania. Jeśli kogoś bawi ordynarne moralizowanie, wyłożone wprost przez autora, polecam. Jeśli nie, sugeruję wybór innej lektury. Chociażby tych dwóch wyżej wymienionych.

Moja ocena: 2/10


Tytuł: Atlantyda: Historia zaginionej Oceanii.
Autor: Maurycy Jokai
Tłumaczenie: Antoni Lange

Wydawnictwo: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych
Wydanie: Warszawa 1985
Oryginalne wydanie: 1846



Któraś z tych lektur brzmi znajomo? Co o niej sądzisz? 

0 komentarze:

Prześlij komentarz