Blog o książkach. Różne gatunki, różne kraje, różni autorzy.

niedziela, 9 listopada 2014

Pop! Festival sobota

14:20 Napisany przez Kama , , , , 4 komentarze
Moja wizyta na Pop! Festivalu była krótsza... Wyszłam z mieszanymi uczuciami... Byłam zadowolona pokazem filmu Parker, który wcale nie był głównym punktem mojego zainteresowania. Wyszłam zawiedziona dyskusją poprzedzającą film, czy nieusatysfakcjonowana galą na której ogłoszono nominacje.

Gaja Grzegorzewska, autorka kryminałów m.in. ostatnio Betonowego pałacu, rozmawiała na scenie ze swoim kumplem, który nie raczył przedstawić ani siebie ani jej... Wielkim plusem tej rozmowy było jej szybkie zakończenie. Minusem chaotyczna forma - miałam wrażenie, że znajomi się spotkali i gadali sobie, a (nieliczna) widownia wcale im nie była potrzebna, na szczęście czasem sobie o niej przypominali.




Pamiętam jak na Big Book Festival byłam świadkiem dyskusji m.in. z Katarzyną Bondą. Dyskusja stała na wysokim poziomie. Mimo niewielkiego obycia z kryminałem dyskusja była wciągająca i zrozumiała. Chciałabym poczytać coś z kryminału, niekoniecznie te książki i autorów o których jest głośno dlatego poszłam na dyskusję o zapomnianych książkach czarnego kryminału. Przeliczyłam się. Pomijając wszystko inne to była rozmowa osób, które świetnie książki znają, już je czytali, i nie przejmują się tym, że inni nie wiedzą o co chodzi. Gaja Grzegorzewska zdecydowanie nie błysnęła, ani nie zachęciła mnie do przeczytania jej książek. A książki Katarzyny Bondy przeczytam, cały czas mam jej nazwisko z tyłu głowy, jak tylko będę miała do nich dostęp w bibliotece.

Z tej chaotycznej dyskusji wyłuskałam dwie rzeczy: Jim Thompson napisał w 1952 r. książkę Morderca we mnie, której główny bohater jest jakby pierwowzorem Dextera (policjanta będącego seryjnym mordercą). Walter Mosley zaś pisał kryminały w których głównym bohaterem był Afroamerykanin, Easy Rawlins.

Parker to film o złodzieju, który został oszukany przez wspólników i się na nich mści. Są wątki czy fragmenty dosyć oklepane i przewidywalne, Jennifer Lopez mogłaby zastąpić inna aktorka, ale koniec końców film mi się podobał i obejrzałam z przyjemnością. Film jest ekranizacją powieści Flashfire Richarda Starka (pseudonim Donalda E. Westlake'a). Chętnie przeczytam pierwszą część serii o Parkerze, The Hunter, wydaną w 1962 r.

Portal Dzika Banda stworzył nową nagrodę - Nagrodę im. Henryka Sienkiewicza za najlepszą popową powieść roku (wydaną od 31 lipca do 31 lipca).  W założeniu nagroda ta ma na celu promować i wyróżniać pisarzy  wydających książki cenione przez czytelników i trzymające wysoki poziom.

Oto lista nominowanych:
  • Szczęśliwa ziemia Łukasza Orbitowskiego. Historia czterech przyjaciół związanych tajemnicą. Opowieść o współczesnych trzydziestoparolatkach, ich dylematach i cieniach przeszłości.
  • Sto dni bez słońca Wita Szostaka. Lesław Srebroń trafia na Finnegany, by spędzić semestr jako wykładowca na tamtejszej uczelni. Według wydawnictwa to to zjadliwa akademicka satyra, w której dostaje się zarówno pracownikom naukowym, systemowi kształcenia, jak i polskiej fantastyce (oraz zwyczajom seksualnym dzikich). Ale to także pasjonująca historia o współczesnym Don Kichocie, który nie potrafi zrezygnować ze złudzeń.
  • Pochłaniacz Katarzyny Bondy. Po siedmiu latach pracy w Instytucie Psychologii Śledczej w Huddersfield na Wybrzeże powraca Sasza Załuska. Do profilerki zgłasza się Paweł „Buli” Bławicki, właściciel klubu muzycznego w Sopocie. Podejrzewa, że jego wspólnik - były piosenkarz i autor przeboju "Dziewczyna z północy" - chce go zabić. Załuska ma mu dostarczyć na to dowody.
  • Zdarzenie. 1908 Jacka Świdzińskiego. Komiks rozgrywający się na Syberii w początkach XX wieku.
  • Haiti Marcina Wrońskiego. Szósta część cyklu z komisarzem Maciejewskim. Akcja powieści toczy się w dwu planach: w 1938 r. i 12 lat później, w ponurych czasach stalinowskich.
  • Cienioryt Krzysztofa Piskorskiego. W portowym mieście południa, Serivie, każdy cień jest oknem do groźnej i niezbadanej cień przestrzeni, w której tunele ryją adepci tajemnych sztuk. Sześciu grandów walczy o wpływy trucizną, zdradą i stalą, małoletni król z trudem trzyma się przy władzy, a inkwizycja rośnie w siłę.
  • Sezon burz Andrzeja Sapkowskiego. Nowe historie osadzone w świecie Wiedźmina.
  • Fugazi Music Club Marcina Podolca. Komiks o warszawskim klubie muzycznym Fugazi na podstawie wspomnień jednego z jego założycieli, Waldemara Czapskiego.
  • Felix, Net i Nika oraz Sekret Czerwonej Hańczy Rafała Kosika. Kolejny tom serii o przygodach gimnazjalistów.
  • Zbrodniarz i dziewczyna Michała Witkowskiego. Kryminał będący poniekąd kontynuacją Drwala.

Co sądzisz o nominowanych książkach? Możesz je polecić?

4 komentarze:

  1. Książkę Mosley'a mam, tylko jakoś nie udało mi się jeszcze jej przeczytać. Nawet nie udało mi się napisać o spotkaniu z tym autorem, a byłam na nim przed rokiem. :D

    Szkoda, że spotkanie z Grzegorzewską wyszło tak marnie. "Betonowy pałac" mam w planach, bo coś czuję, że będzie w finale NWK.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jak Mosley? Polecali jego książkę. A trochę z innej beczki, widziałam pierwszy odcinek mini serii "Moses Jones" (w polskiej telewizji pokazywane jako "Rytualne Morderstwo") gdzie dwójka londyńczyków (rodzina jednego pochodziła z Ugandy) prowadzą śledztwo wśród imigrantów afrykańskich w sprawie morderstwa rytualnego. Ważnym wątkiem są kwestie tożsamościowe. Polecam.

      Wyszło kiepsko, bo nie lubi rozmawiać. Na kolejnym spotkaniu (w niedzielę) głównie milczała i robiła za ozdóbkę na scenie. A przy okazji, Bonda też nienajlepiej wypadła na Pop! Festivalu (ale o tym miałam jeszcze napisać posty, bo nie wyczerpałam tematu niedzielnej dyskusji). W ogóle od festiwalu i przez ostatnią twórczość na naTemat mój poziom sympatii do niej zjeżdża... Ale Pachnidło i książkę o morderczyniach przeczytam.

      Usuń
    2. Jak książka to nie wiem, ale autora się dobrze słuchało. Ciekawie opowiadał m.in. o rasizmie, ale sporo rzeczy już mi wyleciało z głowy. Fotorelacji nie zrobiłam od razu po spotkaniu i pewnie już nie zrobię. :/

      "Moses Jones" zanotowałam.

      "Pochłaniacz". :P
      Ej, o co chodzi z naTemat?

      Usuń
    3. Pochłaniacz, pochłaniacz. :D
      natemat.pl to serwis pana Lisa gdzie poza tekstami redakcyjnymi różne znane osoby mają też swoje blogi. Między innymi Środa, Palikot, Bonda. No wiec Bonda się popisała pisząc o miałkości polskich seriali (zwłaszcza kryminalnych), że gdzie indziej trawa jest bardziej zielona, i tym jak to od lat nikt nie zrealizował adaptacji żadnej jej książki, mimo wielu podejść. Ale jak mówiłam, na temat mądrości Bondy jeszcze napiszę.

      Usuń