Blog o książkach. Różne gatunki, różne kraje, różni autorzy.

piątek, 25 września 2015

zbiorczorecenzjowo cz. 1

W ostatnich miesiącach sporo przeczytałam, choć nie napisałam wielu recenzji. Oto krótkie wspomnienie tego co czytałam (podzielone na kilka wpisów).

Ale na początek to czego nie przeczytałam...

Czas trzeciego wiatru Roberta Silverberga (USA) na wyzwanie o Romach, sf o Romach w kosmosie - przeczytałam kilkadziesiąt stron i stwierdziłam, że dalej nie dam rady czytać tej grafomanii. Wyzwanie o Romach wciąż nieukończone. Jakieś sugestie? ;)


Big Book Festival

Wydarzenie na którym już po raz drugi byłam wolontariuszką. Podczas festiwalu miałam okazję poznać Sofi Oksanen, której książkę Oczyszczenie specjalnie wcześniej przeczytałam. Książka jest świetna, polecam każdemu, zwłaszcza fanom fikcji historycznej czy historii współczesnej. Losy kobiet z jednej estońskiej rodziny na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Żadne tam płaczliwe miłostki, mocna książka pokazująca społeczeństwo, historię i kolonializm radziecki w Europie. Bardzo dobra książka, która nie owija w bawełnę... Scena gwałtu zbiorowego opisanego na jednej z bohaterek była majstersztykiem... Żadnych "graficznych" opisów, a mimo to scena ta była jedną z mocniejszych rzeczy, które kiedykolwiek przeczytałam... Polecam, polecam, naprawdę polecam.


Polacy nie gęsi III


czyli wszystkie książki polskich autorów które ostatnio przeczytałam, niezależnie od innych wyzwań w których mogły brać udział.


Byczki w temacie Andrzeja Ibisa Wróblewskiego i Szymona Kobylińskiego

Jedna z wielu książek o języku polskim, które czytałam. Obrazki zabawne, ale sama książka jest nudna, powtarzalna i pachnie stęchlizną (wydana w 1998). Można przeczytać, ale nie polecam.



Wybór wierszy i przekładów Stanisława Barańczaka

Polecam by zapoznać się z szerokim przekrojem wierszy i tłumaczeń Stanisława Barańczaka. Nie wszystkie wiersze mi się podobały, nie do końca zgadzam się z wyborem - z niektórych tomików wierszy było zbyt wiele, z innych - zbyt mało... Podobały mi się tłumaczenia choćby rosyjskiej poezji, za przesadę natomiast uważam wrzucenie tłumaczeń kilku wieków poezji brytyjskiej.

Kilka wierszy z tego tomiku poezji znajduje się w cytatach. Jeden z rosyjskich wierszy, przetłumaczonych przez Barańczaka, pojawi się przed Wielkanocą 2016.


13 anioł Anny Kańtoch.

Książka dostała sporo negatywów podczas naszego spotkania klubu dyskusyjnego w bibliotece na Woli. Czytałam ja równocześnie (jak zwykle) z Dreszczem Jakuba Ćwieka (grafomania) i nie uważam, żeby była zła. Chociaż oczywiście cały czas myślę, że mogłam być nieobiektywna bo porównywałam z kiepską książką. Jednym z zastrzeżeń było to, że część fizyki w tamtym świecie była przedstawiona "bo tak po prostu jest". Fakt, że anioły nie są specjalnie "dobre" powoli staje się już banałem, ale jeśli nie przeszkadza ci to, polecam. Ogólna ocena: 5,5/10.


Słowo i miecz Witolda Jabłońskiego

Przeczytane na czerwcowe wyzwanie Na co dzień i od święta (Słowianie). Chcę mieć tę książkę, serię. Czegoś takiego mi brakowało. Chrystianizacja Mazowsza, historia Polski, słowiańskim ale i katolickim (poboczni bohaterowie) okiem. Historia pomieszana z magią i wierzeniami. Uważam, że tę książkę powinny dzieci czytać w ramach zajęć z historii gdy uczą się o chrystianizacji Polski. Książka zainspirowała mnie do stworzenia w grach MMO kilku słowiańskich postaci.


Bardzo polska historia wszystkiego Adama Węgłowskiego

Książka, którą każdy miłośnik historii lub patriota powinien przeczytać. Czemu? Chociażby dlatego, że odkurza zapomnianych Polaków, porusza tematy historyczne, społeczne lub kulturowe związane z Polską i światem. Masa różnych ciekawostek, anegdotek i faktów. Czyta się szybko i przyjemnie, autor patrzy na wszystko realistycznie, bez żadnego mitologizowania. Jej największy minus? Jest za krótka. Moja ocena: 8/10. Chętnie kupię.

 
Ja, prezydenta i inne głosy Hanny Samson

Książka o polityce, społeczeństwie, kobietach i mężczyznach. Absurdy życia codziennego, opisane w sposób humorystyczny. Feminist(k)a czy nie, warto przeczytać i przemyśleć, a może nawet podyskutować.


Co sądzisz o tych książkach? Jesteś już po lekturze, czy dopiero będziesz czytać? Podziel się swoją opinią.

0 komentarze:

Prześlij komentarz